Álláshírdetések a Facebookon: 6 dolog, ami biztosan változni fog

12 Shares

A Facebook újdonsága, hogy bevezeti az álláshirdetéseket. A felületen eddig is jelentek meg munkalehetőségeket tartalmazó posztok, de a Facebook újítása most ennél sokkal nagyobb. A cégek olyan álláshirdetéseket tehetnek közre, amikre pár kattintással a Facebook felületén is jelentkezhetsz.

Nem kell rámenned a cég weboldalára, hogy e-mailt küldhess, vagy egy állásportálra, hogy onnan egy bonyolult felvételi adatbázis kitöltésére irányítsanak.

Az új Facebook posztokon látod a hirdető cég nevét és a pozíciót. Ha érdekel, a ’Jelentkezem’ gombra kattintva már küldheted is az adataidat, motivációs szövegedet.

A cégek azt is beállíthatják, hogy a poszt ne csak a saját Facebook oldalukon jelenjen meg, hanem a potenciális munkavállalók hírfolyamában is.

Tehát nem kell a cégek oldalait böngészned, a hirdetések a szokásos módon, a faladon jelennek meg.

Ez az újdonság jelenleg csak Amerikában és Kanadában érhető el, de ha ott sikert arat, számíthatunk arra, hogy nálunk is bevezetik.

Most nézzük meg, hogy milyen változásokat hozhat ez az álláskeresőknek?

1. Több álláshirdetés lesz

Az állásoknak körülbelül csak a 20%-át hirdetik meg a cégek, a többi üresedést ajánlásokkal, kapcsolati hálón keresztül töltik be. Ez az új hirdetések bevezetésével változni fog, várhatóan több állás lesz meghirdetve. A Facebookon sokkal olcsóbb hirdetni, mint nagy állásportálokon, ráadásul a célzás is könnyebb, így ezt a hirdetési formát a jelenleginél sokkal több cég engedheti majd meg magának anyagilag.

2. Pár kattintással jelentkezhetsz

Sok céghez csak hosszadalmas adatbázis regisztrációval jelentkezhetsz. Ez gyakran akár egy órát is kitehet, míg a Facebook ezt az időt megspórolja neked. A jelentkezési lapodra automatikusan feltölti az adataidat a profilodról, így ezzel nem kell bajlódnod. Tehát ha egyszer kitöltöd az oldaladon, hogy milyen munkahelyeken dolgoztál és hol tanultál, nem kell minden jelentkezésnél újra bepötyögnöd az adatokat.

3. Ha nem keresel állást, akkor is találhatsz

Az állásportálokat főleg azok használják, akik aktívan keresnek állást. Gondolom, te sem nézegeted a Profession-t hobbiból, csak akkor, ha kifejezetten az álláskeresés a szándékod. Azzal viszont, hogy a Facebookon időnként szembejön veled egy izgalmas álláshirdetés, talán még akkor is felbátorodsz a jelentkezésre, ha éppen nem keresel. A Facebook hirdetések segítségével gyakrabban válthatsz, gyorsabban pöröghet a karriered, mert egyszerűen több lehetőség jön szembe veled.

4. Facebook ismerőseid többet segíthetnek

Ha nem vagy túl aktív a Facebookon, az ismerőseid akkor is figyelmedbe ajánlhatnak posztokat. Például bejelölhetnek egy posztra, kommentben felhívhatják rá a figyelmedet. Ez eddig is így volt, de több hirdetés több ajánlást jelent. Ha nem is nézed naponta  a hírfolyamodat, akkor sem maradsz le semmiről, az értesítőben látni fogod, hogy ki milyen álláslehetőséget ajánlott neked.

5. Tovább szűkül a privát szférád

Ha eddig még nem voltál biztos abban, hogy a HR-esek megnézik a Facebook profilodat, akkor tudd, hogy ennek most még nagyobb lesz az esélye. Ahogyan én láttam, a rendszer jelenleg úgy működik, hogy a jelentkezéssel önmagában még nem tudják beazonosítani a Facebook profilodat, de ha már a Facebookon üzenetben érdeklődsz a pályázatod iránt, akkor azonnal látják, hogy ki vagy, és azt is, hogy mit osztasz meg publikusan. Amennyiben a teljes jelentkezési folyamat a Facebook üzenő rendszerén keresztül fog történni, akkor a beazonosítás már a jelentkezésed első pillanatában megtörténhet.

6. A diszkrimináció új formája jelenik meg

A Facebook hirdetések úgy működnek, hogy a cégek fizethetnek azért, hogy sok ember lássa a posztjukat. De a hirdetésekbe lehet szűréseket is beállítani, vagyis egy cég fizethet azért, hogy például csak a 25-35 év közötti, férfi, budapesti, felsőfokú végzettségű felhasználók lássák az álláshirdetésüket. Ha nem felelsz meg ezeknek a kritériumoknak, akkor nem is látod a hirdetést, kivéve, ha valaki ajánlja neked. Ezt értékelheted úgy is, hogy ha nem jelentkezel egy nem neked való hírdetésre, legalább nem túráztatnak feleslegesen. De az is előfordulhat, hogy olyan álláshírdetéseket sem jelennek meg neked, amikre a valóságban mégis csak lenne esélyed.

Hogyan néznek ki az álláshirdetések a Facebookon a gyakorlatban?

Amint itthon is elérhető lett, készítettem egy rövid videót, ahol bemutatom, hogyan is működnek a Facebook álláshirdetései.

A Facebook nem privát szféra

Sokan még mindig azt hiszik, hogy a Facebook privát szféra, pedig közel sem az. Az Index nemrég közzétett egy cikket, ami részletesen bemutatja, milyen adatokat tud rólad Mark Zuckerberg csapata, akár anélkül, hogy tudnál róla.

Ahhoz, hogy a fenti változásokat az előnyödre fordítsd, a helyiértéken kell kezelned a  Facebookot, és meg kell tanulnod tudatosan használni. Biztos vagyok benne, hogy a profilod és a hírfolyamod nyilvános részeinek nagyobb szerepe lesz abban, hogy egy Facebookos álláspályázatod sikeres lesz-e.

Tehát oda kell rá figyelned, hogy mit és hogyan osztasz meg.  Innentől nem csak a LinkedIn jelenléted befolyásolhatja a karrieredet, hanem az is, hogy milyen képet mutatsz magadról a Facebookon.

A HR-esek jelentős része már most is használja a Facebookot jelöltek ellenőrzésére, a Facebookos álláshirdetések bevezetésével pedig ez az arány várhatóan sokkal nagyobb lesz.

Készülj fel a változásokra, felejtsd el, hogy a Facebook privát szféra, és már most tanuld meg, hogyan lehet tudatosan, az előnyödre használni a Facebookot!

12 Shares
>