Hogyan jelentkezz cégekhez, ha nem hirdetnek? [6 lépéses útmutató]

94 Shares

Gyakran olvashatsz arról, hogy álláshirdetések útján az összes álláslehetőségnek csupán 20%-áról szerezhetsz tudomást. A fennmaradó 80%-ot, vagyis a rejtett állásokat más módszerekkel érheted el. Az egyik ilyen módszer, ha álláshirdetés nélkül is jelentkezel cégekhez. (Ezt a keresési technikát leggyakrabban cégek közvetlen megkeresésének nevezik.)

De fontos, hogy egy gyakori félreértést még a legelején tisztázzunk!

A cégek közvetlen megkeresése alatt nem azt értem, hogy fogd az önéletrajzodat, nyomtasd ki jó sok példányban és véletlenszerűen csöngess be az utadba eső cégek ajtaján.

Kérlek, ilyet soha ne tegyél!

Csak bizonyos cégeket kell megkeresned.

Azokat, amelyeknél ugyanolyan szaktudásra van szükség, mint amivel Te rendelkezel. Így esélyed is van arra, hogy foglalkoznak veled. De hozzájuk se személyesen csengess be, hanem küldd el a pályázatodat! (Ez alól van kivétel, de erről majd később.)

Tegyük fel, hogy nyomtató- és fénymásoló gépek javításához és karbantartásához értesz.

Ezzel a tudással a legtöbb céghez hiába jelentkezel, kicsi a valószínűsége, hogy túl sok helyen helyen tárt karokkal fogadnának. De ha otthon összegyűjtöd azokat a cégeket, akik nyomtatók- és fénymásolók javításával, karbantartásával foglalkoznak, akkor ezekhez a cégekhez már nagyobb eséllyel pályázhatsz.

Az, hogy egy cég nem hirdet állást, még nem jelenti azt, hogy nincsenek problémái munkaerő terén.

Megesik, hogy egy új projekt miatt hirtelen kell bővülniük, vagy valaki elhagyja a céget. Az is gyakori, hogy nincsenek megelégedve egy alkalmazottal, de még nem kerestek helyette mást.

Egy ütős, nekik szóló pályázattal könnyen bekerülhetsz az ilyen cégek látómezejébe.

Nem mondom, hogy ez a módszer könnyű vagy hogy garantálja a sikert. Egyet azonban biztosan tudok: jó pár ügyfelem szerzett már így állást.

Ha álláshirdetés nélkül szeretnél jelentkezni cégekhez, ezt az 5 lépést kövesd:

1. Célok és erősségek meghatározása

Hogy tudd, hogy milyen cégeknek akarod álláshirdetés nélkül elküldeni az önéletrajzodat, mindenképp ez kell, hogy legyen az első lépés.

Végig kell gondolnod, hogy miben vagy jó, és mi az ami igazán érdekel.

Akkor vagy kész a célkitűzéssel, ha meg tudod fogalmazni a cél állásodat (vagy állásaidat) az alábbi két kérdés alapján.

  • Mi az a szakma amiben el akarsz helyezkedni?
  • Mi az a konkrét szakterület amiben el akarsz helyezkedni?

Bugyuta példa, de ha a projekt menedzsmenthez értesz a legjobban, akkor nem érdemes éttermeket felkeresned, mert ott ezt a tudást nem értékelik. Ellenben olyan informatikával vagy telekommunikációval foglalkozó cégek igenis szóba jöhetnek, ahol ilyen munkakörökbe gyakran keresnek embert.

Ha épp útkeresési fázisban vagy, és nem könnyen tudsz válaszolni ezekre a kérdésekre, akkor ajánlom ezt a cikkemet:
Hogyan válts karriert, ha egyszerre túl sok minden érdekel?

2. Céglista összeállítása

Ha tudod, hogy miben vagy erős, állítsd össze azoknak a cégeknek a listáját, ahol a Te erősségedre értékként tekinthetnek.

Másként megfogalmazva: milyen cégeknél vannak olyan munkakörök, amelyeket sikerrel tölthetnél be?

A céglista összeállításához használd az internetet, kérdezd meg az ismerőseidet is, de ha úgy alakul, akár az is segíthet, ha nyitott szemmel jársz az utcán. A felsorolással addig ne állj meg, amíg legalább 50 cégnevet nem gyűjtesz össze.

3. Információgyűjtés a cégekről

Miután megvannak a kiszemelt cégek, kezdj nyomozásba.

Mint egy aprólékos detektív, deríts ki, hogy pontosan mivel foglakozik a cég, mekkora, ki vezeti stb. Ha lehet, azt is tudd meg, milyen céljaik vagy nehézségeik vannak éppen.

Minél pontosabban tudod, hogy mire van szükségük, annál meggyőzőbb pályázatot tudsz készíteni.

A felderítést kezdheted a cég internetes jelenlétével, de a legértékesebb, ha a kapcsolati hálódon keresztül szerzel információkat. Bizonyos cégeket (pl. üzleteket) személyesen is meglátogathatsz, és közvetlenül is érdeklődhetsz.

4. Cégre szabott önéletrajz és motivációs levél készítése

Mivel ezek a cégek nem hirdetnek felvételt, ezért a pályázatodnak különösen meggyőzőnek kell lennie.

Ezt két dologgal érheted el:

  1. Az egyik, hogy felhasználod a felderítés során összegyűjtött információkat, vagyis azt emeled ki, ami a cégnek fontos.
  2. A másik, hogy a kísérőlevélben és a motivációs levélben a haszonérvelés technikáját használod. Ez azt jelenti, hogy azt a legnagyobb előnyt hangsúlyozod, amit a cég vezetője az alkalmazásoddal nyerhet.
    Ez akkor működik a legjobban, ha a pályázatod kezdő soraiban a vezetőség legégetőbb problémáira kínálsz megoldást. (Ezért is nagyon fontos az információ gyűjtés a pályázatod elküldése előtt).

5. Pályázatod célba juttatása

A legideálisabb, ha van olyan ismerősöd, aki kapcsolatban van a szóban forgó cég egy alkalmazottjával, így közvetítőnek kérheted fel.

Ha ez nem megy, akkor nincs más, e-mail-ben kell elküldened a pályázati anyagodat a cégnek.

Ilyenkor a legjobb, ha a leveledet az illetékes szakmai vezetőnek címzed. Az ő nevét és e-mail címét akár az internetről, de akár telefonhívás során is kiderítheted.

Vigyázat! Ha személyesen adnát át az anyagodat, azt csak olyan cégnél tedd, ahol egyébként is hozzá vannak szokva a vendégekhez!

Pl. üzletek, fitnesz teremek, kozmetika stb. Egy nagy multinacionális cég irodaházában egy ilyen akció inkább visszatetszést kelthet.

6. Utánkövetés

Miután elküldted vagy leadtad a pályázatodat, egy hét múlva érdeklődj, hogy mi lett a sorsa.

Hívd fel a céget (a telefonszámukat már biztosan tudod), és mondd el, hogy ki vagy, illetve, hogy egy hete küldted el a pályázatodat. Kérdezd meg, hogy megkapták-e és hogy lenne-e lehetőség egy személyes találkozóra. Ennek még akkor is van értelme, ha éppen nem keresnek senkit, mert az is hasznos, ha bekerülsz az adatbázisukba.

Ha abszolút elutasítóak, ne vedd magadra.

Kérdezd meg, hogy tudnak-e ajánlani hasonló profilú céget, ahol a Te tudásoddal (itt mondd az erősségedet) munkaerőt keresnek.


Nemrég egy nagyon kedves pályakezdő ügyfelem ezzel a módszerrel talált magának állást.

Pénzügyi elemzői területen akart elhelyezkedni, de mivel alig volt tapasztalata, szinte egy álláshirdetésnek sem felelt meg.

Ezért készítettünk egy céglistát, amin 52 név szerepelt.

A céglista akkor hasznos, ha emailben jelentkeznél cégekhez álláshirdetés nélkül
Egy másik ügyfelem 172 céges listát gyűjtött össze, akik érdekessek lehettek a számára pályázat elküldéséhez.

Mindegyiknek utánajártunk, részletesen, mintha mi lettünk volna Scherlock Holmes és Wattson. Aztán jöttek a cégre szabott pályázatok, és jó ideig a sorozatos visszautasítások.

De végigmentünk a listán, és végül bejött.

Sikerült elhelyezkednie egy jó nevű multinacionális cégnél. Nem pont abba a munkakörbe, amibe eredetileg gondolta, de ennek is nagyon örült.

Épp néhány napja kaptam tőle egy levelet, amiben újságolta, hogy nagyon meg vannak vele elégedve, és így már komplexebb feladatokat is rábíznak.


A cégek közvetlen megkeresése számodra is sok új lehetőséget tartogathat, de kell egy kis bátorság az elkezdéséhez..

Te használod ezt a módszert?

94 Shares
  • Szuper összeállítás, a pesti jelentkezésekkel kapcsolatban megteszem az itt javasoltakat! Alig várom! 🙂 Bízom a sikerben. 🙂 Köszönöm Krisztina! Még sok ilyet! 🙂

  • Kedves Orsi, a módszer alkalmazásához valóban szinte nyomzói képességek kellenek, én is azért írtam, hogy az ügyfelemmel mi voltunk Scherlock Holmes és Wattson 🙂 Két hasznos fegyver ami segít az információk gyűjtésében: az internet (Google, LinkedIn, Facebook stb.) és a kapcsolati hálód tudatos bővítése ill. aktivizálálsa. Érdemes kipróbálni!

  • >