Kreatív álláskeresés: Hogyan csináld jól? [video]

47 Shares

Ha figyelted a médiát az elmúlt héten, akkor lehet, hogy Te is találkoztál a Piroskabátos lány történetével.

A Piroskabátos lány Perlaki Fanni, aki rendhagyó módon keres magának állást.

Perlaki Fanni piros kabátos lány kreatív álláskereső

Fanni Marketing/PR/rendezvényszervezés területén szeretne elhelyezkedni, és azzal hívta fel magára  a figyelmet, hogy Budapest forgalmas utcáin fotóztatta le magát a járókelőkkel. Arra kérte őket, hogy az elkészült képet osszák meg minél több közösségi média felületen, hogy így segítsenek neki megtalálni leendő munkaadóját.

Inkább megnéznéd ezt a cikket videó formájában?

Fanni nyakában egy szendvicsember plakát volt, amin szerepelt az e-mail címe, telefonszáma és azok a területek, ahol állást vállalna.

Az akció szerepelt az RTL híradójában, több weboldalon beszámoltak róla és a Facebookon is rengeteg megosztást kapott.

A legtöbb helyen kreatívnak nevezték a megmozdulást, de azért voltak megosztó vélemények is. Néhányan inkább elkeseredettnek, mint kreatívnak nevezték Fannit, és olyan is volt, aki azt mondta, hogy egy ilyen álláskeresőnek maximum szórólapozási munkát ajánlana fel.

Valószínűleg Fanni hamarosan talál magának állást, ennek ellenére sem javaslom, hogy holnaptól minden álláskereső álljon ki az utcára egy plakáttal a nyakában. Ha ugyanis jó állást akarsz, nem biztos, hogy ezzel eléred a célodat.

Hogy miért?

Mindjárt elmondom, de előbb nézzük meg, mik a jó dolgok abban, amit Fanni csinált.

Pozitívumok

1. Figyelemfelkeltés

Az álláskeresőknek gyakran mondják, hogy “tűnjenek ki a tömegből”, hívják fel magukra a figyelmet. Ez tényleg fontos, hiszen sokszor túljelentkezés van egy-egy jó állásra, tehát egy sablonos pályázattal nem sokra mész.

Fanni ezt a feladatot jól tejesítette, hiszen nem sok álláskereső mondhatja el magáról, hogy az RTL Klub híradójában is beszámolnak róla. 🙂

2. Sok emberhez elért

Az előző ponthoz szorosan kapcsolódik, hogy most már rengetegen tudnak Fanniról. Ha kiteszed az önéletrajzodat különféle adatbázisokba, vagy egyszerűen csak feladsz egy álláskereső hirdetést egy újságban vagy online magazinban, valószínűleg nem jutsz el ennyi emberhez. De itt volt egy rendhagyó ötlet, ami a közösségi médiával összekapcsolva óriási elérést hozott Fanninak.

3. Kilépés a komfortzónából

Kilépni a komfortzónánkból nehéz dolog, de Fanni ezt is megugrotta. Sok álláskereső csak álláshirdetésekre jelentkezik, mert ez a legegyszerűbb módszer. De ha igazán akarsz egy jó állást, akkor ez nem elég. Idővel ki kell lépned a komfort zónádból, és olyan dolgokat is kell tenned, amik elsőre nehéznek tűnnek. Kiállni az utcára és magadat hirdetni a legtöbb ember számára igencsak komfortzónán kívül esik, ezért óriási gratuláció!

Mit lehetne másként?

1. Pozícionálás

Az álláspályázataiddal mindig valahová pozícionálod magad. Az, hogy milyen önéletrajzot adsz le, milyen a portfóliód, vagy hogyan jelensz meg a közösségi médiában, azzal mind üzensz valamit magadról.

Ha jó állást akarsz, akkor a célod az, hogy ez az üzenet minél professzionálisabb legyen.

Azért, hogy ha meglátnak, akkor a másik oldalon egyből csettintsenek, és azt mondják, “hmm.. nekem ez az ember kell, hívjuk be interjúra!”

Most képzelj magad elé egy cégvezetőt vagy egy marketing vezetőt. Vajon egyértelmű-e, hogy ha egy komoly marketingest vagy PR-ost keresnek, akkor egy szendvicsember képe lázba hozza őket?

Nem hiszem.

Lehet, hogy azt gondolják, kedves és aranyos a próbálkozás, de nekik ennél több kell, mert a terméküket vagy a cégüket ennél sokkal modernebb eszközökkel szeretnék marketingelni.

Egyébként biztos vagyok benne, hogy Fanni tudása is sokkal komplexebb, de ez nem látszik a módszeréből. Dolgozott már a TV2-nél, az RTL Klubnál is riporterként, így lehet, hogy például egy YouTube-ra feltöltött kreatív videóval hasonló népszerűséget ért volna el, de más szintű állásokra hívták volna be, mint a szendvicsemberes plakát módszerrel.

2. Célzás

Ha kiállsz az utcára, a leendő főnöködet keresve, akkor ezzel azt kommunikálod, hogy nincs konkrét karriercél a fejedben. Nem tudod pontosan, hogy mit akarsz, ezért a keresésedet a lehető legszélesebb körben végzed.

Ez lehet jó is, mert nem kell neked elgondolkodnod azon, hogy pontosan mit is akarsz. Csak annyi a feladatod, hogy választasz a lehetőségek közül, amik majd rád találnak.

Ennél egy magasabb szint, amikor tudatosan szeretnéd építeni a karrieredet, tehát végiggondolod, hogy milyen cégnél szeretnél dolgozni, és megpróbálod ezeket megszólítani.

Ez szűkítést jelent, de pontosabb üzeneteket tudsz megfogalmazni. Ha csak egy adott iparágat, vagy akár csak egy konkrét céget szólítasz meg, a kommunikációd könnyebben célba talál.

Baji Bernadett önéletrajz egy borosüvegenSzerepelt a médiában egy másik magyar álláskereső lány is, Baji Bernadett, aki egy borkereskedéshez jelentkezett marketingesnek. Kreatív módon pályázott, méghozzá úgy, hogy az önéletrajzát egy borosüvegre rajzoltatta fel egy grafikus ismerősével.

Ez a lány kitűnően pozícionálta magát, mert egy elegáns és marketing szempontból is különleges pályázatot adott be. A célzás is profi volt, hiszen nem mindenhová, hanem egy konkrét céghez jelentkezett így.

Egy más típusú céghez pedig biztosan nem egy borosüveg-önéletrajzzal állított volna be. Hanem egy valamilyen más, de hasonlóan kreatív és testhezálló ötlettel.

A próbálkozás egyébként sikerrel járt, amihez ezúton is gratulálok!

Összegzés

Ha késztetést érzel arra, hogy rendhagyó módon jelentkezz egy-egy állásra, akkor arra bíztatlak, hogy tedd meg. Egy dologra azonban figyelj oda: jól pozícionáld magad, vagyis mindig profi benyomást kelts, és próbálj meg minél jobban célozni, mert a testreszabott üzenetek mindig jobban működnek.

A szendvicsember módszer e két dologban nem erős, ráadásul eléggé esetleges, hogy felkapja-e a közvélemény. Ha úgy döntenél, hogy holnap kimész az utcára egy plakáttal a nyakadban, akkor már nem biztos, hogy ugyanolyan sikert érnél el, mint a múlt héten Fanni. Egy ilyen akcióból időnként felkap egyet-egyet a média, de ha sok lenne belőle, ha minden nap kiállna így valaki az utcára, akkor már nem terjedne el. Az emberek megszoknák, hogy van ilyen, és egy idő után már azok sem éreznék kreatívnak, akik szerint most az.

Végezetül hozzád lenne egy kérdésem:

Neked hogy tetszenek a lányok módszerei? Te próbálkoznál hasonlóval?

47 Shares
>