Álláskeresési trendek

228 Shares

Mire számíthat az, aki 2016-ban állást keres? Könnyebb lesz, mint 2015-ben, vagy pont ellenkezőleg?

Esetleg semmi nem változik, minden ugyanolyan lesz?

A mai bejegyzésben azokat a trendeket gyűjtöttem össze, amelyek a 2016-os év álláskeresőit a leginkább fogják érinteni.

Pályamódosítás

A munkaerő iránti kereslet átalakulása 2016-ban tovább folytatódik. Így az első és legfontosabb 2016 kapcsán az, hogy egyre több ember fog szembesülni a pályamódosítás kényszerével.

Ez egy olyan trend, amit már most is érezni lehet. Bizonyos szakmákban csak nagyon lassan, vagy szinte egyáltalán nem lehet állást találni.

Az egyik fő ok a hazai képzési rendszer, ami nem tart lépést a munkaerőpiac valós igényeivel. Ennek egyik következménye, hogy a pályakezdők egy részének már karrierje elején váltania kell.

De a középkorúak és az idősebbek sincsenek könnyebb helyzetben. A régi tudások fokozatosan elavulnak, így az átképzés és pályaváltás sokaknál szinte elkerülhetetlen.

Míg korábban a karrierváltások oka inkább a “kiégés” és az új területek kipróbálása iránti vágy volt, most egyre több lesz az, aki „kényszerből vált pályát”.

Szeretnéd megelőzni ezt a kiszolgáltatott helyzetet?

shutterstock_141318316

Gondold végig, hogy a Te szakmád mennyire piacképes. Mennyire van rá kereslet most, és ez hogyan fog változni a jövőben.

Ha úgy érzed, hogy „remeg a léc”, nem biztos, hogy a szakmádnak van jövője, tedd meg most az első lépéseket.

Találj egy új szakmát, ami érdekes, van rá kereslet, és kezdd el magad átképezni. Minél hamarabb belevágsz, annál könnyebb lesz, ha egyszer tényleg váltanod kell.

Önmarketing

Mivel a munkaerőpiaci verseny fokozódik, az önmarketingnek is egyre nagyobb szerepe lesz. A fogalom itt ”öneladást” jelent, vagyis azt, hogy képes vagy az ideális munkaerőnek mutatni magad.

Az önmarketing már rég nem korlátozódik az álláskeresés szűken vett időszakára. Aki hosszú távban gondolkodik, akkor is építi a szakmai imidzsét, amikor éppen van állása és jól érzi magát benne.

Az internet, azon belül is a LinkedIn, a Facebook, a különböző blog és portfolió felületek rengeteg lehetőséget kínálnak a szakmaiságod marketingelésére.

Aki ezt jól csinálja, az könnyebben építi a karrierjét, és álláskereséskor is gyorsabban célba ér.

Ami pedig a szűkebb értelemben vett álláskeresést illeti, az önmarketing szerepe itt is egyre erősebb.

shutterstock_192059993

A jó önéletrajz és a jó motivációs levél már rég nem a munkatapasztalatok összességét jelenti.

Ha el akarod adni magad, akkor ezekre a dokumentumokra is úgy kell tekintened, mintha önmagad reklámozásához készített, értékesítési dokumentumok lennének.

Az álláskeresők többsége nem rendelkezik ezzel a személettel. Ezért aki elsajátítja, a jövőben is könnyebben lép majd előre.

Technológia

A technológia térhódítása a munkaerőpiacon is egyre látványosabb. A HRTech 2015 párizsi konferenciáján szerencsém volt néhány olyan új szoftvert megismerni, ami nemcsak a HR-esek munkáját, de magát az álláskeresést is meg fogja változtatni.

A tendencia az emberi (HR-es) munka minimalizálása, vagyis a kiválasztási folyamat automatizálása.

Az úgynevezett Applicant Tracking (Jelölt Követő) Rendszerek például egyre népszerűbbek lesznek. Ez azt jelenti, hogy egyre több cég épít majd saját önéletrajz adatbázist, amibe a jelöltek nem e-mailküldéssel, hanem rövidebb-hosszabb regisztrációs folyamattal jelentkezhetnek.

Videó interjúkból is több lesz. A lényege, hogy az első interjú HR-es részvétele nélkül zajlik. A kérdéseket egy szoftver teszi fel, miközben a válaszaidat videóra rögzíti a rendszer.

shutterstock_119615272

Elterjedhet az a szoftver is, ami már a jelentkezéskor teszteli a jelölteket. Amikor feltöltöd valahová a CV-det, már nem csak a személyes adataidat kérik el, hanem mini-tesztekkel is próbára tesznek. Ez lehet szakmai teszt, intelligencia- vagy nyelvi teszt is.

De létezik referencia bekérő rendszer is, amelynek segítségével a HR-es néhány kattintással bekérheti rólad a volt főnököd és munkatársaid véleményét. Érdekes, nem?

A legtöbb, amit tehetsz, hogy hozzászoksz ezekhez. A cégek azért használnak ilyen szoftvereket, mert időt és pénzt spórolnak vele. És mert úgy gondolják, hogy a segítségükkel a legjobb jelölteket fogják kiválasztani.

Ha 2016-ban jelentkezel egy állásra, készülj fel még több online teszt és űrlap kitöltésére, és arra, hogy az első interjúd egy HR-es nélküli, egyszemélyes videó interjú is lehet.

Személytelenség

A technológia térnyerésével fokozódni fog a “személytelenség” érzése.

A felvételi folyamatban egyre kevesebb lesz az emberi hang, hasonlóan a szolgáltató cégek telefonos ügyfélszolgálataihoz. Először ott is az automata próbálja meg megoldani a problémádat, élő hangot csak valamivel később kapcsolnak.

Ha állást keresel, hasonló lesz a helyzet. Egyre gyakoribb lesz, hogy nem a HR-es fog felhívni, hogy pontosítsa a CV-dben szereplő adatokat, vagy hogy tesztelje az angolodat. Az adatbekérést a különböző szoftverek fogják megtenni, így az emberi kommunikáció szerepe, főleg a folyamat elején kisebb lesz.

A párizsi konferencián a HR technológia egy szélsőséges, és számomra elég ijesztő példájával is szembesültem. Bemutattak egy szoftvert, amely videó interjúkat készített, de volt benne egy csavar is. Az interjúkérdéseket a videóhívás közben egy mesterséges intelligenciával rendelkező „virtuális HR-es” tette fel. Az interjúalany tehát egy számítógépes karakterrel, úgy is mondhatnám, egy „robottal” beszélgettet. (Bizarr, ugye?)

shutterstock_160481036

Bár nem hiszem, hogy ezt a szoftvert túl sok helyen fogják használni, a tendenciára érdemes felkészülni.

Szokj hozzá, hogy a HR-essel csak akkor fogsz beszélni, amikor már a szoftverek a lehető legtöbb információt beszerezték rólad. Türelmesnek és kitartónak kell lenned, főleg, ha online űrlapokat és teszteket kell kitöltened. Ez idő és energia, nem beszélve a videó interjúkról, amihez még egyéb készségekre (például kiváló kommunikációs készség és magabiztosság) is szükséged lesz.

LinkedIn

400 millió ember nem tévedhet. Ennyi ember regisztrált már a LinkedInen, és a weboldal növekedése töretlen.

Ez az üzleti élet hivatalos közösségi oldala, amit az álláskeresők és a karrierépítők is sikerrel használnak. A LinkedInt korábban ebben a cikkemben mutattam be, és néhány alapozó posztot és videót is készítettem.

Mindezt azért, mert a LinkedIn használata komoly versenyelőnyt jelent. A LinkedInen rengeteg HR-es van, ezért álláskeresőként lehetőséged van arra, hogy felhívd magadra a figyelmet. De nem csak a HR-esek miatt érdemes jelen lenni. Fent van sok szakmai vezető is, velük is érdemes networkölni.

A LinkedInen ráadásul olyan információkat is szerezhetsz, amit sehol máshol, vagy csak óriási energiabefektetéssel.

  • Például megnézheted, hogy a Te tudásodra milyen cégeknél van igény. (Rákeresel a munkakörödre, és megnézed, hogy akik ugyanabban a munkakörben dolgoztak, korábban melyik cégnél tették ezt.)
  • Megnézheted, hogy ki tud az általad kiszemelt cégről belsős információkat. (Rákeresel a kiszemelt cégre, és megnézed, hogy a kapcsolati hálódból ki az, aki ott dolgozik vagy korábban ott dolgozott.)
  • Megnézheted azt is, hogy ki nézett rá a profilodra, sőt, annak a profilját is megnézheted, akinél interjúd lesz.

shutterstock_17010023_Credit attribution required_Twin Design Shutterstock.com

A LinkedIn elsősorban azoknak szól, akik a versenyszférában akarnak dolgozni. Nekik rengeteg lehetőséget ad a rendszer, az álláslehetőségek felkutatásától az önmarketingen és kapcsolatépítésen át a professzionális információszerzésig.

Magyarországon a HR-esek közül egyre többen vannak fent, de álláskeresők még kevesen használják tudatosan a rendszert. Ez lassan változni fog, így ha lépést akarsz tartani, használd Te is aktívan a LinkedInt!

Kapcsolati háló

Az állásoknak csak egy kis százalékát teszik közzé hirdetésekben. Sok lehetőséget, főleg a kis- és középvállalati szektorban, ismerősökön keresztül töltenek be.

Ez a tendencia, vagyis hogy ismerősök ajánlásával lehet az állások egy jelentős részébe bekerülni, a jövőben sem fog változni. Az álláshirdetések drágák, ugyanakkor a cégek számára fontos, hogy mindig jó embereket vegyenek fel.

Erre az egyik legjobb garancia a munkatársak ajánlása.

Sok cég pénzjutalmat ad munkavállalóinak, ha azok olyasvalakit ajánlanak, akit végül fel is vesznek.

A jövőben erre egyre több példa lesz. A cégek először a saját dolgozók ajánlásai révén próbálják betölteni az üres helyeket, és ha ez nem sikerül, csak akkor tesznek ki álláshirdetéseket.

Hogy mi fontos ebből az álláskeresőknek?

shutterstock_108234140

Az, hogy a kiterjedt kapcsolati háló gyorsítósávot jelent az állásszerzéshez. Minél több embert ismersz, annál többen tudnak különböző álláslehetőségekről tájékoztatni téged.

A kapcsolatépítésre rengeteg lehetőség létezik, használd ezeket! Az online felületek közül az egyik legfontosabb a LinkedIn, de ott van még a Facebook és a különböző rendezvények, szakmai találkozók, meetupok is. Minél nagyobb és minél aktívabb kapcsolati hálót építesz, annál könnyebb dolgod lesz a karriered építésével.

Szerinted?

A fenti trendek nem új keletűek. Pár éve kezdődtek, és idővel egyre inkább erősödtek. 2016 álláskeresőinek legnagyobb feladata az lesz, hogy megértsék ezeket, és megtanuljanak alkalmazkodni a hatásukra kialakultak körölményekhez.

Te mit szólsz ezekhez? Melyiket trendet találod jónak, és melyiket fordítanád inkább vissza?

228 Shares
  • Nagyon összeszedett cikk! Köszi! LinkedIn-nel kapcsolatban azt is érdemes tudni, hogy az új HR technológiák már direktbe tudják behúzni az életrajzokat az oldalról, így mindenképpen hiteles infót töltsetek fel, mert valóban ellenőrzik, ki milyen pozíciót töltött be. Egy csoportvezető vagy koordinátor nem executive director. Ha nem értjük egy-egy pozi elnevezését, akkor biztos nem azok voltunk. 🙂 Kicsi ez az ország, sőt Európa! Ne reszkírozzunk!

  • Köszönöm a kiegészítéseket, maximálisan egyetértek! 🙂 A LinkedIn egyre fontosabb lesz, nem csak mint információforrás, hanem úgy is mint a hitelesség forrása.

  • Azért nem ennyire vészes a helyzet 🙂 A cikkben a kiválasztási folyamat első szakaszáról beszéltem, vagyis itt lesz kevesebb az emberi hang és több az automatizmus. A HR többi részét most nem érintettem. A cégeknek egyébként továbbra is az lesz az érdekük, hogy megtalálják a legjobb jelölteket, és ezt a folyamatot valóban felgyorsíthatják a szoftverek. (Gondolj csak bele, van ahová évente több ezer CV érkezik. Ezt lehettelen manuálisan feldolgozni. Vagy lehetséges, de csak sok hibával és lassan.) Ugyanakkor fontos marad a személyes kommunikáció is, mert aki igazán jó, azért még a cégeknek is versenyezni kell. Így az a kiválasztási folyamat fog jól működni a jövőben, ahol egensúlyban van az automatizmus és a személyes kommunikáció.

  • Timár Krisztina Inkább Tamással értek egyet… a technológia segítséget nyújthat az alkalmatlan jelentkezők kiszűrésében, de egyre kevésbé ez a feladata a HR-nek. A növekedést is blokkoló strukturális munkaerőhiány (is) azt eredményezi, hogy egyre kevesebb jelentkező érkezik, és azok is egyre kevésbé alkalmasak a szigorúan vett kiválasztási rendszer szerint. Ezért a HR feladata egyre inkább átállni az alkalmatlan álláskeresők kompetencia alapú kiszűréséről az alkalmas munkerő érzelmi-lelki alapú "elcsábítására", az emberi szakértelmet igénylő munkahelyek ÉRTÉKESÍTÉSÉRE a szakemberek mint fogyasztók számára. A technológiának pedig követnie kell ezeket az elvárásokat. Az a HR fog jól működni a jövőben, amely szó szerint veszi a nevét, az elérhető emberi forrásokhoz tudja igazítani a cég működését, a megszerzett szakértelem motivációjával növelni a cég eredményességét. Minden másra ott a techológia: automatizált folyamatokkal biorobotok kerülnek a munkahelyekre, elvárások és feltételek alapján pedig olyanok, akik pont elvégzik a rájuk bízott feladatokat (nem mást és nem többet). Nem kizárt, hogy sok helyen erre van szükség, csak nem kell csodálkozni…

  • >