Az egyetlen önéletrajz trend, amire 2018-ban figyelned kell

23 Shares

Önéletrajz tanácsadás közben gyakran kérdezitek, hogy mi a legújabb önéletrajz trend, milyen egy igazán modern önéletrajz? Van értelme a videó vagy infografika tipusú önéletrajznak, esetleg érdemes tortára vagy épp pólóra írni a bemutatkozásunkat?

Ha egy marketing gyakornok úgy juttatja be az önéletrajzát egy reklámügynökségbe, hogy közben fánk futárnak öltözik be, akkor biztos, hogy másnap több cikk is beszámol róla az interneten.

És nem csak hogy a híroldalak tele lesznek vele, de az újságírók szerint az ötlet kreatív és zseniális is lesz.

Ahogy az is médiavisszhangot kelt, ha egy pincérlány olyan pólóban sétál be éttermekbe, amin az önéletrajza nyomtatott változata szerepel.

A média imádja az ilyen, szinte már bulvárnak tekinthető munkaerőpiaci híreket.

Nem is csoda, hiszen a “tartaloméhség” mindenhol jelen van, és az ilyen sztorikra tényleg sokan rákattintanak.

És igen, az ilyen hírek valóban érdekesek és színesek, és mindenki aki bevállal egy ilyet, iszonyúan bátor és ügyes.

Egy probléma mégis van az esetek “tálalásával”.

Az, hogy az álláskeresők többségének az ilyen cikkek kicsit sem segítenek.

Sőt, inkább elbizonytalanítják és félrevezetik őket.

Elbizonytalanítás alatt azt értem, hogy minél több ilyen szenzációhajhász cikket olvas valaki, annál inkább elbizonytalanodhat.

Elbizonytalanodhat abban, hogy álláskeresőként akkor most mit is kell csinálnia?

Dobja sutba a hagyományos, Word alapú önéletrajzát, és próbálkozzon valami nagyon kreatívval? Mert ha a média ezeket tolja, akkor talán már csak ezekkel rúghat labdába?

Ami pedig a félrevezetést illeti, arra gondolok, hogy az indokolatlan médiazaj elviszi a fókuszt a valóban fontos dolgokról.

Mert hogy igenis vannak fontos változások önéletrajz fronton.

Csak ezek már nem annyira szexi újdonságok, hogy írjanak is róla.

Az alábbiakban ezért helyükre teszem az utóbbi idők kreatív önéletrajz “szenzációit”.

Elmondom, hogy mi bennük az érdekes, de azt is, hogy miért nem érdemelnek az átlagnál több figylemet.

Végül bemutatom azt az egyetlen trendet, aminek már nincs ugyan hírértéke, mégis érdemes rá odafigyelned.

Kudarc önéletrajz – gyorsan kudarcot vallot

A kudarc önéletrajzból 2016-ban lett média-szenzáció. Írt róla a The Guardian és a CNBC is, az ötletet szinte minden újságíró óriási bravúrnak nevezte.

Ha esetleg nem hallottál róla, akkor a kudarc önéletrajzról annyit érdemes tudni, hogy abszolút felborítja a hagyományos önéletrajz koncepcióját.

Míg a klasszikus önéletrajzban mindenki az erősségeiről ír, addig a kudarc-önéletrajzában egy amerikai professzor a csalódásait, kudarcait hangsúlyozta.

Johannes Haushofer, az amerikai Princeton egyetem professzora úgy volt vele, hogy ha csak a pozitívumokat említi meg, azzal egyáltalán nem lesz hiteles.

Úgyhogy beleírta a szakmai bukásait és csalódásait is, hogy milyen ösztöndíjakat nem kapott meg, és hogy milyen tanulmányait nem tudta publikálni.

A dokumentumot kudarc önéletrajznak nevezte el, és pár nap alatt iszonyúan népszerű lett vele.

Így néznék, ha kapnék valakitől egy kudarc önéletrajzot :)

Az ok egyszerű. Annyira szembe ment a hagyományos önéletrajz-hozzállásnak, hogy az már önmagában abszurd volt.

Persze a hírnévhez az is kellett, hogy a professzor kitette merész CV-jét az egyetem weboldalára és a saját Twitter falára is posztolta.

Rengetegen megosztották, de általános trend szerencsére nem lett belőe.

Nem is sok esély volt erre, hiszen a kudarc önéletrajzból az álláskeresés egy nagyon fontos szemlélete kimarad.

Az, hogy ha új állást akarsz, el kell adnod magad.

És ha van körülötted média, ha nincs, ebben csakis az erősségeid, a szakmai sikereid segíthetnek.

Ezt végül a professzor maga is belátta. A szenzáció kirobbanása után pár nappal Twitter bejegyzést adott közre.

Ebben leírta, hogy nincs rá bizonyítéka, hogy a kudarc önéletrajz bárki számára hasznos volna.

Kreatív megmozdulások – marketinges állásokhoz

A média legnagyobb kedvencei a váratlan és kreatív álláskeresési módszerek, amin belül két fő típust különböztethetünk meg.

Az egyik, amikor valaki nem papírra, hanem valamilyen váratlan felületre nyomtatja vagy írja az önéletrajzát.

Például egy óriásplakátra, egy tortára, színes pólóra vagy akár egy tejes dobozra.

A másik típus, amikor a kreativitás nem valamilyen hordozó eszköz kiválasztásában, hanem az álláskereső tetteiben nyilvánul meg.

Például ha valaki álláskereső videót készít amiben énekel, futárnak öltözve kézbesíti a jelentkezését, vagy Google hirdetést ad fel, amiben a leendő főnökét szólítja meg.

Itt egy hazai példát mutatok be:
>> Kreatív álláskeresés magyar példával

Polo önéletrajz

Az ilyen esetek szinte mindig óriási médiaszenzációt keltenek, pedig egy átlagember számára túl bonyolult, és felesleges módszerek is.

Ha kreatív szakmákban, például reklámszakemberként akarsz elhelyezkedni, akkor nem árt, ha tudsz ilyen megoldásokban gondolkodni.

Egyébként viszont ne érezz nyomást magadon, mert egy jól megírt, szövegszerkesztőben készített és e-mailben feladott önéletrajzzal is el tudod adni magad.

Mi kell ahhoz, hogy felhajtás nélkül is eladd magad az önéletrajzodban?
>> Ezt lesd el a reklámokból ha állást keresel

A felhajtás csak a kreativitást igénylő szakmában jelenthet pluszt, de ott is csak három dolog együttállásakor.

Ha eredeti az ötleted, ha profi a kivitelezés, és sikerül hozzá médiazajt is csapnod.

Videó önéletrajz – A gyors hullócsillag

A videó önéletrajz egy pár perces videó, amiben az álláskereső egy kamera előtt ülve mutatkozik be.

Elmondja az erősségeit, hol és mit dolgozott, és hogy milyen munkát keres, milyen számára az ideális munkahely.

A média ezt az újdonságot különösen szerette. Voltak, akik egyenesen az új generációs önéletrajzot látták benne.

Azt az önéletrajzot, ami akár le is válthatja a szövegszerkesztővel írt, hagyományos CV-ket.

A videó önéletrajz legnagyobb előnyének azt tartották, hogy személyes.

Itt magát az álláskeresőt látjuk beszélni, tehát lehetőséget ad nem csak a szakmai háttér, hanem a személyiség megismerésére is.

Jó pár cég próbált erre üzletet építeni, sőt, még olyan állásportál is született, ahol a videó önéletrajz kapta a főszerepet.

Egy idő után aztán ez az újdonság is lecsengett.

Nem volt ebben semmi váratlan, ugyanis a koncepció a kezdetektől fogva életképtelen volt.

video oneletrajz

A videó formátum ugyanis mind az álláskeresőknek, mind a HR-eseknek nehézséget okozott.

Az álláskeresőknek az volt a legnagyobb gond, hogy egy jó videó önéletrajzot nehéz volt előállítani.

Olyan speciális készségek kellettek hozzá, mint pl. szövegírás, kamera előtti magabiztos beszéd.

Valljuk be, ez az átlagemberek többségében nincs meg.

A végeredmény ezért gyakran nem hogy eladta az álláskeresőt, hanem inkább rossz fényben tüntette fel.

Aminek azért sem volt értelme, mert a legtöbb állás betöltéséhez a fenti készségek (szövegírás, kamerába beszélés) egyáltalán nem szükségesek.

 A videó önéletrajz olyan képességekben mutatta esetlennek az álláskeresőket, amikre azoknak valójában nem is volt szüksége.

Arról nem is beszélve, hogy az igazán ütős videókhoz drága és profi technikai háttér, és még több speciális tudás szükséges (videó vágás, speciális effektek stb.)

De nem csak az álláskeresők, hanem a HR-esek oldaláról is problémák merültek fel.

Például, hogy egy videó önéletrajzot sokkal több idő feldolgozni, mint egy klasszikus, pár oldalas írott formátumot.

Bele lehet ugyan tekerni, de hogy hol a lényeg, hol van benne valami hasznos vagy érdekes, azt előre soha nem lehet tudni.

A videó önéletrajz azonban nem csak az időhatékonyság szempontjából bukdácsolt.

A fájlok mérete miatt a küldésük és a tárolásuk is problematikus volt.

A műfaj tehát okkal nem terjedt el. Annak ellenére sem, hogy a média gyakran felkapta a jobban sikerült alkotásokat.

Infografika önéletrajz – kíméld a nyakam!

Az újdonságok közül talán a legelterjedtebb az infografika önéletrajz lett.

Az infografika önéletrajz lényege, hogy a szakmai hátteredet színes ábrák és grafikonok segítségével mutatod be.

Tehát nem a szövegé, hanem a vizualitásé a fő szerep.

Az infografika önéletrajz előnyeként is pont a vizualitást szokták említeni.

Azt, hogy első ránézésre jól néz ki, vagyis a kinézete annyira egyedi, hogy az álláskeresőnek könnyű vele kitűnni.

Ezzel a megközelítéssel csupán annyi a gond, hogy ha állást keresel, akkor nem az fog eladni, hogy mennyire színes vagy jól kinéző az önéletrajzod.

A jó önéletrajz lényege, hogy könnyen áttekinthető, és gyorsan “átmenjen” az üzenete.

Az infografika önéletrajz ebből a két kritériumból egyiknek sem felel meg.

Infografika önéletrajz
Ilyen egy látványos, de szinte olvashatatlan infografika önéletrajz. (forrás: careerjourney.co.uk)

Egyrészt nagyon nehéz átlátni. Sokszor még az sem világos, hogy hol a kiindulópontja. Hol kezdjem el olvasni?

A bal felső sarokban, vagy valahol középen? Aztán merre haladjak logikusan előre?

Infografika önéletrajzoknál bármi lehetséges.

Mint ahogy az is, hogy a fejedet jobbra vagy balra kell billegtetni, miközben a grafikonokat próbálod értelmezni.

És ha ez nem lenne elég, gyakran az sem világos, hogy hogyan kell egy diagrammot “megfejteni”.

Mit jelent például az, hogy valakinek az angolja egy 10 fokozatú skálán 6 pont?

Beszélni tud, de írni nem? Vagy mindkettőben egy picit az átlag felett van?

Vagy hogyan kell értelmezni azt, ha valaki a Photoshop tudására 5-ből 3-as értékelést ad magának?

Az infografika önéletrajz megértése tehát nem csak macerás és időigényes, de szubjektív is.

A nagyobb cégek önéletrajz szoftverei ráadásul nem is tudják feldolgozni, így már csak ezért sem érdemes vele kockáztatni.

Online önéletrajz – az egyetlen trend amit kövess!

Ez az az önéletrajz trend, amiről már sokkal kevesebbet beszélnek. Pedig óriási változást hozott a munkaerőpiacon, és a változásnak még közel sincs vége.

Az online önéletrajzok részben hasonlítanak a hagyományos önéletrajzhoz, részben eltérnek tőle.

A hasonlóság a tartalomban figyelhető meg, vagyis az online önéletrajzok többségében is a szakmai háttér, a tanulmányok és az erősségek kerülnek kifejtésre.

Fontos különbség viszont, hogy az online önéletrajzok fent vannak az interneten, tehát nem kell csatolt fájlként küldözgetni őket.

Az online önéletrajzok trendje jó pár éve indult el, amikor olyan bemutatkozó oldalakat is szárnyra kapott a média, mint például az About. me, és kezdtek az egyoldalas CV weboldalak is trendivé válni.

A legbombasztikusabb sikert viszont a LinkedIn érte el.

A LinkedIn a világ legnagyobb szakmai közösségi oldala, indulása óta már több mint fél milliárdan regisztráltak.

A folyamatos növekedésnek és fejlesztéseknek köszönhetően a LinkedIn a munkaerőpiac kulcsszereplője lett.

Egy olyan szereplő, ami jelenlétével nem csak a munkaerőt kereső cégek, de az álláskeresők számára is új lehetőségeket rejt.

LinkedIn oneletrajz trend

Egyrészt a LinkedIn lett a világ legnagyobb önéletrajz adatbázisa, ami azt jelenti, hogy nem csak az aktív, de a passzív álláskeresők karrierjét is segítheti.

A LinkedIn felületén úgyanúgy keresnek jelölteket a HR-esek, mint bármilyen más,  állásportálok által üzemeltetett fizetős jelölt-adatbázisban.

A különbség annyi, hogy itt még az előfizetéses rendszert kikerülve, tehát akár ingyen is lehet munkaerőt találni.

A LinkedInen vannak álláshirdetések is, amiket gyakran olcsóbb használni, mint a jól megszokott állásportálokat.

És igen, talán egyszer a LinkedIn átveheti az önéletrajzok szerepét is.

Olyan hirdetések például már léteznek, amikre nem kell becsatolni a hagyományos CV-det.

Elég, ha pusztán a LinkedIn profiloddal jelentkezel, vagyis a klasszikus önéletrajzodra már nincs is szükséged.

Még több hasznos információ a LinkedInről:
>> Mi az a LinkedIn és miért fontos hogy használd?

A hazai média felületeken a LinkedInről kevesebbet cikkeznek.

Tény, hogy nem is annyira szenzációs, mint egy futárnak álcázott állást kereső marketing gyakornok, a jelentősége mégis nagyobb.

Ez az a trend, ami hosszú távon is beépülhet az életünkbe, és végleg megváltoztathatja a karrierépítési és álláskeresési módszereket.

Felejtsd el tehát a média által szenzációként beállított önéletrajz tipusokat.

Két fontos feladatod van: 1.) legyen egy figyelemfelkető és jól megírt klasszikus önéletrajzod és 2.) használd aktívan LinkedInt! Légy fent és tanuld meg, hogyan hozhatod ki belőle a legtöbbet. Akkor is, ha épp nem vagy álláskeresésben!

23 Shares
>