5 egyszerű lépés a munka-magánélet egyensúlya felé

39 Shares

Hogyan érhető el a munka-magánélet egyensúlya? Mi az, amit mi magunk is megtehetünk érte, sokszor mégsem építjük be az életünkbe? A legutóbbi karrier tanácsadás közben ebben a témában is segítettem a kiégéshez közel álló ügyfelemnek.

Nemrég egy 40-es éveiben járó, kedves nő keresett meg, hogy turbózzuk fel az önéletrajzát és tegyük rendbe a LinkedIn profilját.

Első ránézésre egyszerűnek tűnt minden, de ahogy beszélgettünk, kiderült, hogy mégsem.

A karrierje szépen ívelt felfelé. Neves cégeknél dolgozott, jelenleg is egy nagyobb cégcsoport pénzügyi vezetője. Innen szeretne továbblépni valami nagyobb, több kihívást jelentő pozícióba.

Hiába viszont a vonzó titulus és az előtte álló lehetőségek, ő mégsem elégedett.

Azt érezte, hogy az élete nem kerek egész. A munkája, a munkahelyi megfelelési kényszer átvette az irányítást a feje felett, magánélete pedig szinte nincs is.

Az utóbbi években annyira elfáradt, hogy szinte már az állásváltáshoz is alig van energiája.

A karrier tanácsadás témája ezért nem csak az volt, hogy mit változtassunk az önéletrajzán, LinkedIn profilján, és hogy milyen karrierlehetőségekre érdemes rástartolnia.

Arról is beszélgettünk, hogy mit tud ő megtenni azért, hogy a jövőben jobban egyensúlyban legyen a munkája és a magánélete.

Mert ez igenis egy olyan életterület, ami rajtunk is múlik, hogy mit hozunk ki belőle.

Íme az az 5 fontos lépés, amit átbeszéltünk, és ami téged is közelebb vihet a munka-magánélet egyensúlya megteremtéséhez:

1. Kevesebb túlóra

Először is, gondold végig, hogy mennyi időt töltesz a munkahelyeden.

Ha például túl lelkiismeretes vagy, esetleg perfekcionista, akkor esélyes, hogy többet vagy bent, mint kellene.

Ez történt a pénzügyi vezető ügyfelemmel is.

Minden nap csak fél órával többet maradt bent az irodában, de ez pont elég volt ahhoz, hogy szép lassan kiiktassa az életéből a munkaidő utáni programokat.

Ha te is hasonló cipőben jársz, figyelj oda!

Talán észre sem veszed, de már nem jársz edzésekre.

Ritkábban jársz fodrászhoz, kevesebbet ülsz össze a csajokkal, haverokkal, és persze a családra is kevesebb időd jut.

Tudom, vannak olyan esetek, amikor a túlóra elkerülhetetlen. Amikor csúcsra jár a munkahely, és nincs mese, maradnod kell.

De ha ez a megszokott minden egyes nap, minden héten és minden hónapban, akkor ott valami nagyon nem stimmel.

Érdemes végiggondolni, hogy ez megéri-e neked. Mit ad hozzá ez a munkahely az életedhez, és mit vesz el belőle.

Tudsz-e itt kevesebbet túlórázni, vagy tényleg megérett a helyzet arra, hogy új munkahelyet keress?

Munka-magánélet egyensúlya

2. Több delegálás

Ha azt szeretnéd, hogy több időd jusson magadra, meg kell tanulnod, és alkalmaznod is kell a delegálás módszerét.

A delegálás azt jelenti, hogy másoknak adsz ki feladatokat, és ezzel tehermentesíted magad.

Sokan vannak úgy, hogy nehezükre esik delegálni.

Aki perfekcionista, introvertált, vagy szerényebb a személyisége, tipikusan ebbe a csapdába eshetnek.

Talán nem mernek mást megkérni, de az is lehet, hogy inkább maguk megcsinálják, mert nem bíznak meg másban.

Viszont ez is csak szokás kérdése, megéri próbálkozni vele. Ha túl sok a feladatod, próbálj meg leadni belőle másnak!

De mi van akkor, ha nincs olyan kolléga, aki be tudna segíteni, akinek delegálhatsz?

Ekkor a saját hozzáállásodon próbálj változtatni, például így:

Eldöntöd, hogy nem akarsz mindent 100%-osan tökéletesre csinálni.

A perfekcionisták sokszor esnek ebbe a csapdába. Abba, hogy nem csak a fajsúlyos, hanem a kisebb, jelentéktelen feladatokba is iszonyú sok időt és energiát tesznek.

A megoldás kapcsán egy globális, vezetőértékeléssel és fejlesztéssel foglalkozó cég, a Hogan tanácsára érdemes figyelni. Ők a közgazdaságtanból ismert ismert 80-20-as szabályt a munkahelyi perfekcionizmus legyőzésére alkalmazták.

Arra hívták fel a figyelmet, hogy mivel az eredmények 80%-a az erőfeszítések 20%-ából származik, érdemes a munkahelyen is először ezt a 20%-ot megtalálni, és ezzel foglalkozni.

A többire, aminek kisebb a hatása az egész eredményességünkre, elég később rátérni. És ami ugyanilyen fontos, hogy ezekbe elég sokkal kevesebb energiát is beletenni.

Tehát vagy találsz valakit, aki segít, vagy fejben elengeded, hogy mindig mindent 100%-ra teljesíts. Biztos vagyok benne, hogy még ekkor is elégedettek lesznek veled.

3. Hetente sport

Sablonosnak hangzik, de a munka-magánélet egyensúlyához a több mozgás is hozzájárulhat.

Nem csak az egészségedre gyakorolt pozitív hatások miatt, hanem azért is, ahogyan a sport levezeti a benned lévő feszültséget és energiával tölt fel. 

Sok olyan karrierváltó ügyfelem van, aki semmit nem mozog. Közben pedig azt érzi, hogy kiégett, nincs energiája, kedvtelen.

Én úgy vagyok vele, hogy ezen is könnyű segíteni.

Érdemes megtalálni azt a mozgásformát, amit élvezel, és aztán rászánni hetente legalább egy vagy két alkalmat, amikor eljársz és belefeledkezel a mozgásba. 

Én konditerembe szoktam járni, de emellett néha jógázok is.

Ez is csak elhatározás kérdése, vagyis ha eldöntöd, hogy ez neked fontos, akkor be fogod tudni tenni a heti rutinodba. 

Munka-magánélet egyensúlya

Anyukám egyébként mindig azt mondja, hogy “Krisztikém, amíg egészség van, addig minden rendben van!”

Nem nagyon lehet vitatkozni ezzel, ugye? 

Szóval te mit teszel azért, hogy a tested és a lelked is kiegyensúlyozott, erős és harmonikus legyen? 

4. Tanulás, fejlődés

A munkahellyel való elégedetlenség, az egyensúlyhiány gyakran fakad a fejlődési lehetőségek hiányából is.

Abból, hogy nincs lehetőség tanulni, sem a kollégáktól, sem konferenciákon, képzéseken.

Ezért úgy érezzük, hogy csak beletesszük a munkába az energiáinkat, de vissza nem nagyon kapunk semmit.

Oké, persze a fizetésen kívül.

Ez egy idő után frusztrációhoz vezethet. Ahhoz az érzéshez, hogy a munkahely túl sokat vesz ki belőlünk, uralja az időnket, az életünket.

A munka-magánélet egyensúlya egyre távolabbi álom lesz.

Ezen úgy segíthetsz, ha proaktívan fejlesztési célokat tűzöl ki magad elé.

Akár olyanokat, amiket a munkában tudsz teljesíteni, akár olyanokat, amiket otthon, a szabadidődben.

Mert a munkában is lehetnek olyan részfeladatok, amiket érdemes fejlesztened. Akár olyan apróságokra is lehet itt gondolni, mint például az Excel használata, a prezentáció készítés vagy előadás tartása.

Elhatározhatod, hogy ezekben fejlődsz, és erre a munkád is lehetőséget kínál. Csak neked kell rá odafigyelni, hogy oktatóanyagokat szerezz be, de az internetről ezt ingyen is megteheted.

Azt is kitűzheted, hogy szakmai reggelikre vagy meetupokra jársz, ahol nem csak tanulhatsz, de még a kapcsolati hálódat is bővítheted.

5. Énidő munka közben

Ha úgy érzed, hogy túl intenzív és stresszes a munkaidőd, tudatosan iktass be pihenőket. Hiszen ez is hozzájárulhat a munka-magánélet egyensúlya megteremtéséhez.

Amíg más dohányozni jár, addig te sétálj egyet az irodaház környékén, vagy ha ez nem lehetséges, keress egy csendes helyet, ahol nem zavarnak mások.

Teremts magadnak egy kis énidőt, főleg, ha introvertált vagy, és mások társaságában, vagy az irodai zajban nem tudsz kikapcsolni, feltöltődni.

Munka-magánélet egyensúlya

Gyakran egy 10 perces szünet is elég a felfrissüléshez.

Én a legtöbbször egyedül megyek ki ebédelni, mert jól esik közben egyedül lenni. Rendezni a gondolataimat, élvezni a csendet, feltöltődni.

Bátran hasíts ki te is néhány rövidebb énidő-szünetet a napi hajtásból.

És ne csak akkor szánd rá magad, amikor már nagyon muszáj, hanem minden nap. Akkor is, ha jól vagy.

Ezeknek a szüneteknek ugyanis nem csak a tűzoltás a célja, hanem a stressz felhalmozódásának megelőzése is.

Ilyenkor mozgasd meg a végtagjaidat is, hogy ne csak a lelked, de a tested is felfrissüljön.

Az ilyen szünetek elsőre időpazarlásnak tűnhetnek, valójában a nap közbeni egyensúly megteremtésében is segítenek.


Minél nagyobb a hajtás körülötted és benned, annál fontosabb, hogy egyensúlyra törekedj. Hogy tegyél meg te is mindent, még akkor is, ha elsőre lehetetlennek tűnik. Ami biztos, hogy ha egyszer ősz hajjal visszagondolsz, nem azt fogod megbánni, hogy nem dolgoztál eleget. Hanem azt, hogy nem törődtél magaddal eleget, és nem töltöttél elég időt azokkal, akiket igazán szeretsz.

39 Shares
  • >