A LinkedIn óriási bejelentést tett a múlt héten: Felvásárolta az egyik legnagyobb online képzéseket kínáló weboldalt, a Lynda.com-ot. Ezzel a lépéssel nemcsak a tréningpiacra tört be, de könnyen lehet, hogy átírta a professzionális LinkedIn használat eddig ismert szabályait is.
A LinkedIn CEO-ja saját blog bejegyzésében leírja, hogy a felvásárlással egy régi álmát váltja valóra. Hozzájárulhat az emberek folyamatos tanulásához, amit a mai, felgyorsult világban különösen fontosnak tart.
A Lynda.com 20 éve jött létre, családi vállalkozásként. Azóta az online tréningek piacán vezető szerepre tett szert. Jelenleg 3441 videó szerepel az oldalukon, a következő témákban: Programozás, Design, Web, Fotózás, Üzleti készségek, Oktatás, 3D + Animáció, Videó, Audió + Zene.
Az oktató videók a Lynda.com oldalon előfizetéses csomagban érhetőek el. Egy 10 napos ingyen próba után 4 csomag közül választhatsz: a legolcsóbb, havonta megújuló előfizetés 25 dollár egy hónapra, az egy éves előfizetés pedig 250 dollár. A drágább csomagokban segédanyagok letöltése és okostelefonra optimalizált tananyagok is szerepelnek.
A Lynda.com felvásárlásáról rengeteg cikk jelent meg, ami egyrészt üzletileg, másrészt a jelenlegi LinkedIn felhasználók szempontjából próbálja meg elemezni a helyzetet.
Az üzleti élet reakciója egyértelműen pozitív, a LinkedIn részvényeinek értéke a bejelentés után emelkedett is.
Azt, hogy felhasználói szempontból mi hogyan fog változni, már egy kicsit nehezebb megjósolni.
Több forgatókönyv lehetséges, és minden attól függ, hogy a LinkedIn milyen szorosan építi be a képzéseket a jelenlegi rendszerébe.
Egy „laza” integrációs forgatókönyv jelentheti azt, hogy a képzések relatíve önállóan fognak megjelenni, és a LinkedIn csak annyira fogja a szinergiákat kihasználni, hogy a már meglévő tagjainak célzottan küld képzési ajánlatokat.
Egy „kemény” integráció viszont akár azt is jelentheti, hogy a LinkedInes képzések a profiljainkon kiemelt súllyal szerepelnek.
Ad absurdum az is előfordulhat, hogy a HR-esek keresési találataiban feljebb sorolódik az, aki a keresett kulcsszó kapcsán valamilyen LinkedInes tanfolyamot is elvégzett.
Egy másik lehetőség, hogy a LinkedIn platformon szerzett oklevelek a hitelesség új forrásai lesznek. Jelenleg az ajánlások és a skill endorsementek töltik be ezt a szerepet, de ajánlásból kevés van, a skill igazolásokat pedig többen komolytalannak tartják.
Ha a HR-esek a szakmai kompetenciák bizonyítékaként kezelik majd a tréningeket, akkor egy újfajta „nyomás” alakulhat ki a felhasználókkal szemben.
A LinkedIn profil már most sem egy egyszerű online CV, amiben pusztán a fényképünk, a munkatapasztalataink és a készségeink szerepelnek.
Egy igazán ütős profil sokkal több törődést igényel: média fájlok, ajánlások és endorsementek vannak rajta, és ha igazán menők akarunk lenni, akkor időnként blogbejegyzéseket is közzéteszünk a LinkedIn felületén.
Egyre több tehát a lehetőség a szakmai személyes márkánk építésére, és lehet, hogy a képzések is új eszközök lesznek e cél eléréséhez.
Mindezek persze csak találgatások, és nem láthatunk bele, hogy pontosan mi is fog történni. Annyi biztos, hogy a LinkedIn belépett az online tréningek piacára, és biztos, hogy sokan fognak a képzéseikből tanulni. Akár azért, hogy valóban fejlődjenek, akár azért, hogy versenyképesebb LinkedIn profiljuk legyen.
Ha te még nem használod a LinkedIn-t, például mert nincs magyar nyelven, akkor itt egy újabb ok, ami miatt ezt érdemes újragondolnod.